Rutes Naturals

rutes naturals

Gaudeix de la nostra vall

rutes de muntanya

escalada

CAMÍ FLUVIAL RIU SÉNIA

43,3 KM - Senyalitzat

El riu Sénia és un riu de característiques mediterrànies, que naix a la Tinença de Benifassà i desemboca a Sòl de Riu. Durant bona part del seu recorregut (des de la desembocadura fins al Partidor, entre la Sénia i la Pobla de Benifassà), actua com a frontera oficial entre Catalunya i la Comunitat Valenciana, separant també les comarques del Montsià i del Baix Maestrat. En el seu recorregut, llinda amb els límits de 10 municipis a banda i banda de riu i que són: Alcanar, la Sénia, Ulldecona, (Catalunya) Vinaròs, Sant Jordi, Traiguera, San Rafael del Río, Canet lo Roig, Rossell i la Pobla de Benifassà. (Comunitat Valenciana). En el pas per tots ells, existeix tota una sèrie de lligallos, camins i senderes que s’utilitzen o s’havien utilitzat per comunicar el riu amb els pobles, els molins o els camps que creixien al voltant del seu curs. El camí fluvial del riu Sénia aprofita i recupera alguns d’aquests camins per unir-los en un itinerari de més de 50 quilòmetres. La presència del bosc de ribera és destacable, principalmente als trams on l’aigua és permanent. La vegetació dels trams mitjans, caracteritzada per espècies arbòries i arbustives que viuen als ambients típics de rambles, apareixen espècies com la sarga (Salix eleagnos), el baladre (Nerium oleander) i l’arç (Crataegus monogyna), entre d’altres. A mesura que el riu descendeix per les planes, els paisatges estan fortament humanitzats i són zones amb una important activitat agrícola de cultius de secà d’oliveres i, en menor quantitat, d’ametllers i garrofers. Cal també anomenar el cultiu dels cítrics,

camií fluvial riu sénia

En el pas per tots ells, existeix tota una sèrie de lligallos, camins i senderes que s’utilitzen o s’havien utilitzat per comunicar el riu amb els pobles, els molins o els camps que creixien al voltant del seu curs. El camí fluvial del riu Sénia aprofita i recupera alguns d’aquests camins per unir-los en un itinerari de més de 50 quilòmetres. La presència del bosc de ribera és destacable, principalmente als trams on l’aigua és permanent. La vegetació dels trams mitjans, caracteritzada per espècies arbòries i arbustives que viuen als ambients típics de rambles, apareixen espècies com la sarga (Salix eleagnos), el baladre (Nerium oleander) i l’arç (Crataegus monogyna), entre d’altres. A mesura que el riu descendeix per les planes, els paisatges estan fortament humanitzats i són zones amb una important activitat agrícola de cultius de secà d’oliveres i, en menor quantitat, d’ametllers i garrofers. Cal també anomenar el cultiu dels cítrics.

COVA PARE PASQUAL - MAS DE COMÚ TORRETA - MOLA CIMA

10,3 KM

Ruta circular, amb origen a l’aparcament del camí de la Torreta i que permet fer el recorregut en els dos sentits de la marxa. En el nostre cas, seguirem el sentit de les agulles del rellotge, seguint les marques del GR cap a la zona d’interpretació del Barranc del Mas de Comú. En aquest punt, ens desviarem del GR cap a la dreta, en direcció a la Cova del Pare Pasqual i la Via Ferrada.
El camí va guanyant pendent i es va fent més estret, recorrent zones més ombrívoles i humides, arribant a les coves que donen nom al barranc. Poc després de la Cova, arribarem a un encreuament, a la dreta aniríem directament a la Torreta, però nosaltres el seguim cap a l’esquerra direcció al Mas de Comú. Després d’una petita baixada, ens retrobarem amb el GR que havíem abandonat abans i el seguirem fins al Mas de Comú. Aquí tornarem a deixar el GR, desviant-nos a la dreta en direcció a la Torreta. El camí guanya pendent ràpidament fins a arribar al coll del Teix, on ens desviem a la dreta per acabar de pujar i arribar a la Torreta. Des d’aquí comencem el descens, fins a arribar al coll, on podríem baixar directament, però la ruta segueix recte per pujar fins a Mola Cima. Des d’aquí sí que comença el descens final, primer fins als 12 Apòstols, on ens desviem a la dreta per un sender que uns centenars de metres més endavant s’ajunta amb el que hem abandonat abans i que seguirem fins al final de la ruta. Hem de parar atenció quan arribem al Racó del Sombrerer, on comença una pista que va fins al Mas de Mulet. Abans d’aquesta pista ens hem de desviar a la dreta, per arribar fins al punt inicial per la sendera de la Torreta.

ruta castell

9,15 Km - Senyalitzat

Ruta circular, amb origen i final a l’Oficina de Turisme d’Ulldecona i que recorre l’àrea del Castell Medieval d’Ulldecona i zones de mitja muntanya entre el Castell i el Riu Sénia. En aquesta zona hi ha diferents senderes que es poden enllaçar per modificar el recorregut o fer-lo més curt. La ruta senyalitzada puja aprofitant una sendera de menys pendent que ens porta fins a la zona de la porta metàl·lica a la base del turó del Castell. Des d’allí seguim en direcció sud-oest cap al Turó del Molí Nou, on trobarem un punt geodèsic i que és un magnífic mirador del Castell. Des d’allí iniciem un agradable descens entre construccions de pedra en sec i antics conreus. Enllacem amb una altra sendera que ens porta fins a un camí forestal, que creuem en direcció sud per agafar un altre corriol que es va estretint mentre guanya desnivell. Rodegem el Puig Garrets per una petita zona boscosa de pi, parant atenció a l’encreuament on deixem un camí per agafar una sendera cap a la dreta. Després d’un ràpid descens creuem uns camps per retornar cap al Castell per una pista de terra, que segueix un sender de petit recorregut, que ens retorna a la pista asfaltada del Castell que seguirem fins a la porta metàl·lica. Allí ens desviarem a l’esquerra, per sota de la Bassa de l’ADF per seguir un sender circular al turó del Castell, que ens portarà fins a la sendera per on havíem començat l’ascens al principi de la ruta. A partir d’aquí seguim, el recorregut inicial per tornar al centre del poble.

RUTA DE LES BASSES DE LA FOIA

18,38 Km - Senyalitzat

RUTA DE LES CANALS

15,18 Km - Senyalitzat

Ruta circular, ideal per realitzar amb bicicleta, que recorre la part sud del terme municipal d’Ulldecona, amb més desnivell que les rutes de la Foia i de la Plana, però sense cap dificultat tècnica important. La ruta surt des de l’Oficina de Turisme, creua la línia de ferrocarril per l’estació i surt per l’antiga carretera d’Alcanar direcció a la séquia de la Foia. Evitarem les carreteres més transitades passant per la depuradora i el cementeri i el camí paral·lel a la séquia direcció a l’autopista AP7. Es creua l’autopista per un pas subterrani i a continuació es desvia a la dreta pel camí de les Canals. El camí va rodejant la serreta de Valldepins. La ruta deixa el camí de les Canals i es desvia a l’esquerra per anar a buscar el Lligallo de Valldepins, moment en què guanyem la major part del desnivell del recorregut. Després comencem una lleugera baixada direcció a l’autopista, per enllaçar en el camí de les Canals però en direcció contrària. Segueix en paral·lel a l’autopista fins al Camí del Montsià – GR92. Aquí la ruta fa un últim canvi de direcció, per tornar cap a Ulldecona, passant per la Bassa del Montsià mentre observem camps de conreu i les sénies i canals, testimonis de segles de cultius a la Foia. La ruta també es pot fer caminant, però és molt més recomanable fer-la en bicicleta, ja que la distància és llarga i a peu és menys atractiva.

SANT JOAN DEL PAS - VALENTINS - LA MILIANA - EL CASTELL

25,79 Km - Senyalitzat

Ruta no circular, amb inici a Sant Joan del Pas – Rajolars i final al Barri Castell, tot i que es pot fer en sentit invers. La ruta no té cap dificultat tècnica, ni desnivells extrems, tot i que té una pujada llarga però amb pendent suau. En cas de voler tornar al punt de partida, existeix una carretera que uneix les dos poblacions i també es pot travessar el riu i unir l’inici i el final per un camí rural. La ruta comença als Rajolars, passa per l’àrea recreativa del Pantanet i per camins rurals i carreteres poc transitades va fins als Valentins. Surt de la població i segueix combinant camins i carreteres secundàries, sempre en lleuger descens fins a arribar a la Miliana, punt més baix del recorregut. Aquí comença el llarg ascens, sempre per camins rurals, creuant la carretera de la Sénia i Santa Bàrbara i arribant fins a l’extrem nord del terme municipal, tocant el terme de Mas de Barberans. Aquí la ruta es dirigeix cap al sud, fins al barranc de Valldebous, límit amb la Sénia. Descendeix pel costat del barranc fins a la carretera, que torna a travessar per la carretera dels Valentins. Per evitar la carretera segueix per camins rurals, que ràpidament arriben al Castell, punt final del recorregut marcat. La ruta també es pot fer caminant, però és molt més recomanable fer-la en bicicleta, ja que la distància és llarga i a peu és menys atractiva.

COGULA I LLIGALLO PEDRERES

13,51 Km

Ruta circular, amb inici i final a l’Oficina de Turisme d’Ulldecona i que es pot fer en els dos sentits de la marxa. El recorregut no té dificultats tècniques importants, però per la distància i desnivell no és recomanable per a persones no acostumades a caminar per la muntanya de forma habitual. El recorregut surt per l’antiga carretera d’Alcanar i va cap a la depuradora per seguir el Lligallo de Sant Jaume en direcció a la Cogula. Segueix un camí molt ben marcat fins a la meitat de la pujada, on deixa el camí i segueix el recorregut del Lligallo en direcció al mar, ara per una sendera estreta i de baixada. Quan arribem a un encreuament la ruta gira a l’esquerra, sortint ja del Lligallo i circumval·lant la Cogula, per un corriol amb pendents pronunciats i on el Sol es deixa notar. Després d’una estona de pujada, arriba a un pla on podem prendre diferents direccions, la ruta segueix direcció nord, per la cresta de la muntanya direcció al Lligallo de les Pedreres. Quan arriba al coll d’aquest lligallo tornem a poder prendre 3 direccions, la correcta és seguir direcció nord, deixant a la dreta el camí que va cap al Mas de Mulet i el mar i a l’esquerra el Lligallo, que permet escurçar el recorregut. Després d’una curta però pronunciada ascensió es completa la darrera elevació de la ruta, que descendeix per un divertit corriol fins a retrobar-se amb el Lligallo de la Pedrera, que segueix fins al Camí del Montsià, la Bassa del Montsià i la tornada a Ulldecona, punt final de la ruta.

COVA PARE PASQUAL - MAS DE COMÚ - TORRETA - MOLA CIMA

El camí va guanyant pendent i es va fent més estret, recorrent zones més
ombrívoles i humides, arribant a les coves que donen nom al barranc. Poc

ruta castell

Després d’un ràpid descens creuem uns camps per retornar cap al Castell
per una pista de terra, que segueix un sender de petit recorregut, que ens

RUTA DE LES BASSES DE LA FOIA

18,38 km - Senyalitzat

Ruta circular, ideal per fer en bicicleta i apta per famílies, ja que no té cap dificultat tècnica important, al marge de la distància. El recorregut transcorre a través de la Foia d’Ulldecona i passa pel costat de 3 de les característiques basses que hi podem trobar. Comença a l’Oficina de Turisme i surt del poble en direcció a Tortosa per l’antiga carretera. En arribar a la rotonda, segueix la via de servei a l’esquerra de la carretera principal, passa pel costat del mil·liari i continua per la sendera cap al camí de l’Ermita. Just després d’arribar-hi es desvia a la dreta, direcció la Bassa de l’Ermita, que recull una important diversitat de flora i fauna autòctona. Cal creuar amb precaució la carretera i seguir el camí fins després del pont de la via, on ens desviem a l’esquerra per anar direcció Les Ventalles seguint el recorregut de la línia ferroviària. El camí és planer i ens porta fins a les Ventalles, on cal deixar el camí per trobar la segona bassa. Reprendrem la marxa per passar sobre l’autopista i seguir el camí lateral de tornada a Ulldecona. Quan arribem al Lligallo de l’Ermita el recorregut es desvia a l’esquerra pel camí del Mas de Rector i passa per la zona d’oliveres mil·lenàries de visita lliure, on es poden admirar alguns espectaculars exemplars en plena producció. Des d’allí segueix per camins rurals en lleuger descens fins a arribar a la Bassa del Montsià, tercera bassa de la ruta i, finalment, l’Oficina de Turisme, on acaba la ruta.